Vom 27. bis 29. Oktober 2025 fand an der Katholischen Universität Johannes Paul II. in Lublin das deutsch-polnische Expert:innenkolloquium „Religion as a Social Force: The Contribution of Christianity to Education and the Promotion of Democratic Cohesion in Germany and Poland“ statt. Organisiert wurde die Tagung von Dr. Dr. Mariusz Chrostowski (Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt) und Prof. Dr. Paweł Mąkosa (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II). Gefördert wurde sie von der Deutsch-Polnischen Wissenschaftsstiftung.
Im Mittelpunkt stand eine Leitfrage, die für beide Länder gleichermaßen relevant ist: Welche konkrete Rolle kann – und soll – Religion im Dienst der demokratischen Kultur, der Bildungsarbeit und des gesellschaftlichen Zusammenhalts spielen? Diskutiert wurden Perspektiven religiöser Bildung in Schulen, die Verantwortung christlicher Tradition in politischen Aushandlungsprozessen, Religion als Ressource oder Risiko in pluralen und zunehmend säkularen Gesellschaften sowie (religions-)pädagogische Zugänge jenseits gesellschaftlicher Polarisierung. Das Programm vereinte unterschiedliche disziplinäre Blickwinkel und brachte Wissenschaftler:innen aus Polen und Deutschland in thematisch aufeinander bezogene Beiträge zusammen:
- Prof. Dr. Maciej Bernasiewicz: The role of religious culture and moral education for the condition of contemporary societies – considerations on the margins of the dispute over the place of religious education in Polish schools.
- Prof. Dr. Oliver Hidalgo: The relationship between religion and politics and its implications for political education and democracy education
- M.A. Anna-Maria Meuth: Contemporary local democracy and interfaith groups: challenges and opportunities.
- Prof. Dr. Jarosław Horowski: ‘We forgive and ask for forgiveness.’ Christian religious education and building the foundations for transitional justice.
- Prof. Dr. Alexander Unser: Religious literacy, empathy and the willingness to act for the common good: key contributions of religious education to a democratic culture.
- Dr. Julia Lis: Beyond Society – Theology from the Catacombs?
- Prof. Dr. Paweł Mąkosa: Religious Education and the Promotion of Adaptive Capacity in Individuals and Communities Facing Contemporary Challenges.
- Prof. Dr. Simon Kolbe: The Role of Religion in Post-Migration and Secularizing Societies: A Source of Social Capital or a Threat?
- Marcin Gazda: Religious Education in the Face of the Challenges of Cultural Pluralism: Between Identity and Openness.
- Prof. Dr. Marek Rembierz: Religion as a culture-shaping force: questions about Christianity's contribution to education and the promotion of human dignity.
- Dr. Tomasz Adamczyk: Religion in the Public Sphere: The Function of Values in Social Discourse.
- Dr. Dr. Mariusz Chrostowski: Teaching Religion in Divided Societies: Theological and Pedagogical Pathways Beyond Polarization.
- Dr. Dominik Kiełb: Construction of religious identity in the educational process: between individualism and community.
Ergänzend zum öffentlichen Teil der Tagung boten interne Arbeitssitzungen Gelegenheit zu vertieftem Austausch. Im Mittelpunkt standen Überlegungen zur Bedeutung von „religious literacy“ im europäischen Kontext sowie Gespräche über zukünftige Möglichkeiten einer deutsch-polnischen Forschungskooperation.