Doctoral Committee

The Doctoral Committee is responsible for overseeing all doctoral procedures at the faculty that were initiated after July 22, 2010. Doctoral candidates who began work on their doctoral degree before this date under the supervision of a professor at the faculty may apply to change to the new doctoral regulations; the Doctoral Committee is then also responsible for their doctoral procedure.

Members

The Doctoral Committee consists of the dean, who is an ex officio member, and four other elected members who are from different subject groups in accordance with section 3 of the Faculty Doctoral Regulations. 

The current members are:

Prof. Dr. Richard Nate
subject group 1, English/American Studies and
section group 3, European Studies

Prof. Dr. Sebastian Kürschner
subject group 2, German Studies

Dekanin Prof. Dr. Friederike Herrmann
subject group 4, Communication Science / Journalism

Prof. Dr. Verena Schulz
subject group 5, Classical Philology and Classical Archaeology and
subject group 6, Art History

Prof. Dr. Roland Schmidt-Riese, chair person
subject group 7, Romance Studies

Chairperson of the Doctoral Committee

Roland Schmidt-Riese
Prof. Dr. Roland Schmidt-Riese
Chair person of the Doctoral Committee
Building Universitätsallee/Zentralbibliothek | Room: UA-237
Postal Address
Please send applications to the following address:

Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt
Dekanat der Sprach- und Literaturwissenschaftlichen Fakultät (SLF)
z. Hd. des Vorsitzenden des Promotionsausschusses
Herrn Prof. Dr. Roland Schmidt-Riese
Ostenstraße 26
85072 Eichstätt
Office hours
By arrangement

Procedural principles

Application for admission as a doctoral candidate

Applications for admission as a doctoral candidate (Sections 6 and 7 of the General Doctoral Regulations and Sections 4 and 5 of the Faculty Doctoral Regulations) along with the required documents (see Section 7 of the General Doctoral Regulations and Section 4 of the Faculty Doctoral Regulations – for certificates, originals or certified copies are required) should be addressed to the chairperson of the Doctoral Committee via the dean’s office.

Decision on the acceptance

The Doctoral Committee decides whether to accept applications during its regular meetings, which are usually held in the first two weeks of the lecture period of each semester. Additional meetings may be scheduled in urgent cases.

Applications to start the doctoral procedure

Applications to start the doctoral procedure should also be addressed to the chair of the Doctoral Committee via the dean’s office. The chairperson initiates the procedure once all of the required documents (Section 8 of the General Doctoral Regulations and Section 5 of the Faculty Doctoral Regulations) have been submitted and it has been confirmed that all of the requirements have been met.

Questions regarding admission and the procedure itself

Questions regarding admission and the procedure itself can be addressed to the chairperson directly (by e-mail or in person during office hours).

Oral examination

Oral examinations according to Section 12 of the General Doctoral Regulations are always presided over by a member of the Doctoral Committee.

Further information (in German)

Dissertation regulations

Rahmenpromotionsordnung

Fachpromotionsordnung

Further regulations

Ordnung zur Sicherung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und zum Umgang mit Vorwürfen wissenschaftlichen Fehlverhaltens

Ordnung der Graduiertenakademie

Further legal bases

Bayerisches Hochschulinnovationsgesetz (BayHIG)

​​​​​​​Bereinigte Sammlung des bayerischen Landesrechts

Gesetzesauszug „Gesetz über die Führung akademischer Grade“

Gesetz über befristete Arbeitsverträge in der Wissenschaft

Forms

Formulare für den Antrag auf Annahme als Promovendin/Promovend:

Antrag auf Annahme als Promovendin/Promovend (docx-Format) /
Antrag auf Annahme als Promovendin/Promovend (pdf-Format)

Erklärung (Anlage zur Annahme als Promovendin/Promovend) (docx-Format) /
Erklärung (Anlage zur Annahme als Promovendin/Promovend) (pdf-Format)

Betreuungsvereinbarung (deutsche Vorlage) (docx-Format) /
Betreuungsvereinbarung (deutsche Vorlage) (pdf-Format)

Betreuungsvereinbarung (englische Vorlage) (docx-Format) /
Betreuungsvereinbarung (englische Vorlage) (pdf-Format)

Formular für den Antrag auf Abschluss des Promotionsverfahrens nach der neuen Rahmenpromotionsordnung (Wechsel der Rahmenpromotionsordnung):

Antrag auf Abschluss des Promotionsverfahrens nach der neuen Rahmenpromotionsordnung (docx-Format) /
Antrag auf Abschluss des Promotionsverfahrens nach der neuen Rahmenpromotionsordnung (pdf-Format)

Formulare für den Antrag auf Zulassung zum Promotionsverfahren (Promotionsantrag):

Bei Annahme als Promovendin/Promovend vor dem 01.01.2024:
Antrag auf Zulassung zum Promotionsverfahren (Promotionsantrag) (docx-Format) /
Antrag auf Zulassung zum Promotionsverfahren (Promotionsantrag) (pdf-Format)

Erklärung (Anlage 1 zur Zulassung zur Promotion) (docx-Format) /
Erklärung (Anlage 1 zur Zulassung zur Promotion) (pdf-Format)

Erklärung (Anlage 2 zur Zulassung zur Promotion) (docx-Format) /
Erklärung (Anlage 2 zur Zulassung zur Promotion) (pdf-Format)

Bei Annahme als Promovendin/Promovend ab dem 01.01.2024:
Antrag auf Zulassung zum Promotionsverfahren (Promotionsantrag) (docx-Format) /
Antrag auf Zulassung zum Promotionsverfahren (Promotionsantrag) (pdf-Format)

Erklärung (Anlage 1 zur Zulassung zur Promotion) (docx-Format) /
Erklärung (Anlage 1 zur Zulassung zur Promotion) (pdf-Format)

Erklärung (Anlage 2 zur Zulassung zur Promotion) (docx-Format) /
Erklärung (Anlage 2 zur Zulassung zur Promotion) (pdf-Format)

Formulare zur Einverständniserklärung mit der zur Publikation vorgesehenen Fassung der Dissertationsschrift (Imprimatur):

Einverständniserklärung der Referentin / des Referenten (docx-Format) /
Einverständniserklärung der Referentin / des Referenten (pdf-Format)

Einverständniserklärung der Korreferentin / des Korreferenten (docx-Format) /
Einverständniserklärung der Korreferentin / des Korreferenten (pdf-Format)