Prof. Dr. Holger Roschk

Prof. Dr. Holger Roschk

Prof. Dr. Holger Roschk arbeitete von April 2011 bis November 2015 als Assistenzprofessor am Lehrstuhl für Internationales Management. Derzeit ist er als ordentlicher Professor an der Aalborg University (Dänemark) tätig.

Forschungsschwerpunkte

  • Service Recovery Management
  • Meta-Analyse
  • Internationales Marketing

Beruflicher Werdegang

  • 2021 - heute: Aalborg University, Dänemark, Professor an der Faculty of Social Sciences

  • 2015 - 2021: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Ordinarius des Lehrstuhls für Dienstleistungsmanagement

  • 2011 - 2015: Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, Lehrstuhl für Internationales Management, Postdoc-Forscher

  • 2008 - 2010: EU-finanziertes Forschungsprojekt REMARK (Umschulungskurse in interkulturellem Marketing), Dozent

  • 2006 - 2011: Technische Universität Ilmenau, Lehrstuhl für Marketing, Wissenschaftlicher Mitarbeiter

  • 2002 - 2008: Unternehmertum und Industrieaktivitäten (z.B. für Paradigma GmbH)

Ausbildung

  • 2014: Habilitation (habil.), Betriebswirtschaftslehre, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt

  • 2011: Promotion (Dr. rer. pol.), Marketing, Technische Universität Ilmenau

  • 2006: Diplom (Dipl.-Kfm.), Betriebswirtschaftslehre, Technische Universität Dresden

Publikationen

A-Journals:

[J7] Roschk, H.; Gelbrich, K. (2014): "Identifying Appropriate Compensation Types for Service Failures: A Meta-analytic and Experimental Analysis", in Journal of Service Research, 17 (2): 195-210. (Ranking: A).

[J6] Gelbrich, K.; Roschk, H. (2011): "A Meta-Analysis of Organizational Complaint Handling and Customer Responses", in Journal of Service Research, 14 (1): 24-43. (Ranking: A).

 

B-Journals:

[J5] Roschk, H.; Kaiser, S. (2013): "The Nature of an Apology: An Experimental Study on How to Apologize After a Service Failure", in Marketing Letters, 24 (3): 293-309. (Ranking: B).

[J4] Gelbrich, K.; Roschk, H. (2011): "Do Complainants Appreciate Overcompensation? A Meta-Analysis on the Effect of Simple Compensation vs. Overcompensation on Post-complaint Satisfaction", in Marketing Letters, 22 (1): 31-47. (Ranking: B).

 

C-Journals und andere:

[J3] Loureiro, S.M.C.; Roschk, H. (2014): "Differential Effects of Atmospheric Cues on Emotions and Loyalty Intention with Respect to Age under Online/Offline Environment", in Journal of Retailing and Consumer Services, 21 (2): 211-219. (Ranking: C).

[J2] Roschk, H.; Müller, J.; Gelbrich, K. (2013): "Age Matters: How Developmental Stages of Adulthood Affect Customer Reaction to Complaint Handling Efforts", in Journal of Retailing and Consumer Services, 20 (2): 154-164. (Ranking: C).

[J1] Roschk, H.; Große, S. (2013): "Talking about Films: Word-of-Mouth Behaviour and the Network of Success Determinants of Motion Pictures", in Journal of Promotion Management, 19 (3): 299-316.

 

Buch und Bücherkapitel:

[BC3] Roschk, H.; Gelbrich, K.; Eisend, M. (2015): "Advertising, Cross-Cultural", in: Donsbach, W. (Ed.): Concise Encyclopedia of Communication, Malden/MA: Blackwell Publishing.

[BC2] Gelbrich, K.; Roschk, H.; Eisend, M. (2013): "Advertising, Cross-Cultural", in: Donsbach, W. (Ed.): The International Encyclopedia of Communication, Malden/MA: Blackwell Publishing. [previous version Gelbrich & Roschk (2008)].

[BC1] Roschk, H. (2011): Gerechtigkeit bei der Beschwerdebehandlung - Der moderierende Einfluss von Kunden- und Situationsmerkmalen, Dissertation, Wiesbaden: Gabler.

 

Konferenzen und Reden:

[C9] Roschk, H.; Gelbrich, K. (2014): "The Value of Saying Sorry: How Psychological Compensation Complements Monetary Compensation when Recovering from a Service Failure", 23rd Annual Frontiers in Services Conference.

[C8] Roschk, H. (2014): "Wiedergutmachungsformen für einen Servicefehler aus Sicht der Resource Exchange Theory: Eine metaanalytische und experimentelle Analyse", 44. Jahrestagung der Wissenschaftlichen Kommission Marketing.

[C7] Roschk, H., & Gelbrich, K. (2013): "A Meta-Analysis on Finding an Adequate Compensation Type for Recovering from a (Service) Failure", 35th ISMS Marketing Science Conference.

[C6] Pezoldt, P., Michaelis, A., Roschk, H., & Geigenmüller, A. (2012): "Hedonic Consumption: An Empirical Investigation of Intrinsic and Extrinsic Product Cues", in Proceedings of the 2012 ANZMAC-Conference.

[C5] Roschk, H.; Kaiser, S. (2012): "Apologizing after a Service Failure: It does not matter what you say but how you say it", in 41st Proceedings of the 2012 EMAC Conference. (Ranking: D)

[C4] Roschk, H.; Große, S. (2011): "Motion Pictures: Integrating Word-of-Mouth into the Network of Success Determinants", in Proceedings of the 2011 ANZMAC-Conference. 

[C3] Gelbrich, K.; Müller, J.; Grégoire, Y.; Roschk, H. (2011): "The More Compensation the Better? The Nonlinear Relationship Between Compensation Level and Post-Complaint Satisfaction", in Proceedings of the 2011 ANZMAC-Conference.

[C2] Roschk, H.; Müller, J.; Gelbrich, K. (2010): "The Moderating Impact of Age on Post-complaint Behavior", in 39th Proceedings of the 2010 EMAC Conference, Suzanne C. Beckmann, Torsten Ringberg and Thomas Ritter (eds.), Vol. 39, Copenhagen. (Ranking: D).

[C1] Gelbrich, K.; Roschk, H. (2008): "An Overview over Post-Complaint Behavior", in: Proceedings of the 2008 American Marketing Association Educators' Conference, James R. Brown and Rajiv P. Dant (eds.), Vol. 19, Chicago 2008: S. 203 - 215. (Ranking: E).

 

Arbeitspapier:

Roschk, H.; Gelbrich, K.; Bernt, D. (2008): "Ein Review zum Beschwerdeverhalten: State-of-the Art und künftige Forschungsfragen", Link.

Überprüfung der Arbeit

  • Journal of Service Research (Ranking: A)
  • Marketing Letters (Ranking: B)
  • Journal of Business Research (Ranking: B)
  • Journal of Retailing and Consumer Services (Ranking: C)
  • Journal of Services Marketing (Ranking: C)
  • European Journal of Marketing (Ranking: C)

Auszeichnungen und Medien

  • 2015 Interview "Nur eine ehrliche Entschuldigung, die von Herzen kommt, hilft", Nürnberger Nachrichten (3. August, B8)
  • 2015 Magazinbeitrag "Entschuldigen Sie bitte vielmals!" AGORA 1/2015 (Link)
  • 2015 Thesis of Ms. Gafeeva received the HORIZONT Award (Link)
  • 2014 Thesis of Ms. Gafeeva received the Maximilian Bickhoff Award (Link)
  • 2014 Interview "Die Kunst der Entschuldigung", Donaukurier (Link)
  • 2013 Interview "The Box Office Effects of Word of Mouth", ART AND NUMBERS
  • 2011 Best paper of the conference, ANZMAC-Conference
  • 2011 Best paper in a track (Services Marketing), ANZMAC-Conference