Advanced Consulting Case (SS)

Lecturer: Prof. Dr. Andrej Vizjak

Contact Person: Henrik Bienstein, MBA (henrik.bienstein@ku.de) 

Curricular Status: Compulsory elective subject for master MARKT, Entrepreneurship

Cours Hours and Location: tba

Restriction: max. 24 participants

Registration: Register for exam via KU.Campus during innovative registration period!

Course documents and links

Advanced Entrepreneurial Finance & Strategy (WS)

Lecturer: Dr. Felix-Michael Weber (CEO Elephant Equity, Livia Emerging Markets)

Contact: Ole Ibbeken, M.Sc.

Curricular Status: Compulsory elective module for Master "MARKT"

Cours Hours and Location: tba

Restriction: max. 20 participants

Registration: Registration via KU.Campus

Course documents and links

Ausgewählte Probleme der Unternehmensentwicklung (WS)

Dozent: Dr. Ulrich Schumacher, Vinzenz Krause, M.Sc.

Ansprechpartner: Vinzenz Krause, M.Sc.

Status: Wahlpflichtfach „Markt“, „Entrepreneurship Social Innovation“, Wahlfach für alle Master-Schwerpunkte

Zeit und Raum: tba

Projekt: Nach sehr erfolgreicher Durchführung des Kurses “Ausgewählte Probleme der Unternehmensentwicklung” in den letzten drei Jahren, haben wir auch in diesem Semester wieder interessante Persönlichkeiten aus der Wirtschaft zu einer Vorlesungsreihe an die WFI geladen. In wöchentlichem Rhythmus werden diese ausgewählten Referenten (z.B.: Dr. Ulrich Schumacher – ehemaliger CEO von Infineon Technologies und Siemens-Vorstand / Dr. Stephan Galler – u.a. Berater von Felix Neureuther und Thomas Gottschalk / M. Jon Nedelcu – Leadership Advisory und ehemaliger Vorstand bei Ford, BMW und Porsche) über spezifische Probleme der Unternehmensentwicklung sprechen und im Anschluss mit den Studierenden in den Dialog treten. Des Weiteren haben wir auch Vertreter der Unternehmensberatung zu Gast, die sowohl aus der strategischen, digitalen sowie personalentwicklungstechnischen Perspektive berichten werden (u.a. McKinsey, Vindelici Advisors, atrain).

Neben spannenden Einblicken in die organisationale Praxis, soll somit auch der Austausch zwischen Studenten und Führungskräften aus verschiedensten Wirtschaftsbereichen gefördert werden. Neben diesen begleitenden Vorträgen soll den Studenten im Rahmen der Vorlesung (inkl. Übung) Wissen im Bereich der Unternehmensentwicklung sowie des Change Managements vermittelt werden. Auch Themenkomplexe wie „Organizational Behavior“ und „Psychology of Change“ sind elementarer Bestandteil der Vorlesung. Die Vermittlung von Wissen, Methodenkenntnissen und theoretischen Modellen soll über die praxisorientierte Vernetzung anschaulich vermittelt werden. Wir freuen uns, Sie als Teilnehmer oder Gasthörer in der Veranstaltung begrüßen zu dürfen.

Der Kurs wird von Dr. Ulrich Schumacher (siehe oben) und Vinzenz Krause (Geschäftsführer IDM – Institut für Digitales Management / Wissenschaftlicher Mitarbeiter LSR) geleitet. 

Teilnehmerbeschränkung: Anmeldung per KU Campus. Gerne sind auch Gasthörer (Bachelor / andere Fachbereiche) zu dieser Veranstaltung willkommen, insbes. zu den Vorträgen der Gastredner.

Anmeldung: Die Anmeldung erfolgt über KU.Campus

Dokumente und Links

Benchmarking and Positioning in Strategic Management (Advanced) (SS)

Dozent: Prof. Dr. Max Ringlstetter; Vinzenz Krause, M.Sc.

Ansprechpartnerin: Christina Altendorfer, M.Sc. (christina.altendorfer@ku.de)

Status: Projektmodul (Wahlmodul)

Zeit und Raum: tba

Teilnehmerbeschränkung: max. 15 Teilnehmer

Projekt: tba

Anmeldung: Die Deadline für die Bewerbungen wird bis zum 08.04.21 verlängert. Bewerbung inkl. Lebenslauf per Mail an: christina.altendorfer@ku.de

Der Case wird in Kooperation mit unserem Praxispartner BearingPoint gestellt und steht im Fokus von Connected Car Apps

Prüfungsanmeldung über KU.Campus zur innovativen Anmeldephase

Dokumente und Links

Change Management (SS)

Lecturer: Prof. Dr. Andrej Vizjak

Contact Person: Henrik Bienstein, MBA (henrik.bienstein@ku.de)

Curricular Status: Compulsory elective subject for master MARKT, Entrepreneurship

Cours Hours and Location: tba

Restriction: -

Registration: Register for course and exam via KU.Campus.

Course documents and links

Learning Agility (SS)

Lecturer: Prof. Dr. Max Ringlstetter, Célia Rousset, M.Sc.

Contact Person: Célia Rousset, M.Sc.

Curricular Status: Compulsory elective subject for master MARKT, Business & Psychology

Cours Hours and Location: tba

Project: In an ever-changing world driven by digitalization and fast-changing customer demands and thereby competition, Learning Agility is becoming the #1 competency for leaders and individuals to develop. The course offers students the opportunity to understand the different components of Learning Agility and to work towards understanding how to develop Learning Agility – in themselves and in others. Within this semester, students will be asked to take an active role in exploring the concepts of Growth Mindset, Grit, Emotional Agility and Intellectual Agility through research, teamwork and reflection, and to make concrete recommendations for organizations to create an environment where Learning Agility can flourish.

The project based course „Learning Agility“ (held in English) will take place in cooperation with atrain GmbH, a global consultancy company specialized in developing customized and comprehensive leadership and organizational development solutions for global companies in a dynamic world. The course will be held by Célia Rousset, Senior Consultant & Customer Lead (member of the extended leadership team) at atrain GmbH.

Restriction: max. 20 participants

Application: Short notification about participation by the Student is mandatory! Please add some sentences about the motivation of taking part in this course. Please send the E-Mail until 01.04.21, 6pm to: celia.rousset(at)atrain.com

Exam registration: via Ku.Campus within “innovative Anmeldephase”

Course documents and links

Seminar on strategic management (SS)

Lecturer: Prof. Dr. Max Ringlstetter, Dr. Björn Schäfer

Curricular Status: Elective Module for Master MARKT Program, Language: English

Cours Hours and Location: tba

Restriction: max. 15 participants

Registration: Registration via KU.Campus, first come -  first served

Course documents and links

Strategisches Management (obligatorisch für MARKT) (WS)

Dozent: Prof. Dr. Max Ringlstetter

Ansprechpartner: Ole Ibbeken, M.Sc.

Status: Pflichtkurs für den Masterstudiengang MARKT. Wahlkurs für alle anderen Masterschwerpunkte.

Zeit und Raum: tba

Teilnehmerbeschränkung: -

Anmeldung: Anmeldung per KU.Campus. Die Kursunterlagen können auf der Lernplatform ILIAS runtergeladen werden. Die Prüfungsanmeldung erfolgt über KU.Campus zur innovativen (!) Anmeldephase.

Dokumente und Links

Business Model & Strategy

Lecturer: Prof. Dr. Max Ringlstetter, Dr. Ulrich Schumacher 

Contact Person: Vinzenz Krause, M.Sc.

Curricular Status: Compulsory elective subject for master MARKT

Cours Hours and Location: tba

Restriction: max. 20 participants

Course Registration: Registration via KU.Campus, first come -  first served

Exam Registration: via Ku.Campus within “innovative Anmeldephase”

Course documents and links