Studienabschlussarbeiten (BA/ MA/ ALM) an der Professur für Christliche Sozialethik und Gesellschaftspolitik- Guidelines for writing a BA/ MA/ ALM thesis at our Professorship for Christian Social Ethics and Social Policy a)

Richtlinien zum Verfassen einer Studienabschlussarbeit (BA/ MA) - Guidelines for writing a BA/ MA thesis

a) Wir veröffentlichen eine Liste mit Themenstellungen, die regelmäßig aktualisiert wird. Themen kommen aus den Bereichen Organisationsethik CSR, Nachhaltigkeitsmanagement, Praktische Weisheit, nachhaltige Geldanlagen, werteorientiertes Management in Familienunternehmen, Familie & Beruf, Innovation, Unternehmertum, Social Impact Start-ups etc. Darüber können mit Prof. Habisch (MA Arbeit) sowie mit den Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern (BA Arbeit) weitere Themen individuell vereinbart werden.

We regularly publish a list with possible topics stemming from Organizational Ethics and CSR, sustainable management, Practical wisdom, sustainable finance, value-based management in Family firms, work-life-balance, Innovation, Entrepreneurship, Social Impact Start-ups etc. Beyond those, individually chose topics can be discussed with Prof. Habisch (MA Thesis) and with the assistants (BA Thesis).

b) Zentraler Gegenstand ist die ausreichende Bearbeitung wissenschaftlicher Literatur aus A+/ A und B gerankten Fachjournals. Als Richtwert empfehlen wir 5-10 Artikel für eine BA Arbeit und 10-15 Artikel für eine MA Arbeit aktiv in den eigenen Text mit einzuarbeiten.

Crucial requirement is the active reception of high-ranking journal articles. We expect approx. 5-10 articles for a BA and 10-15 articles for an MA thesis, which you are working with actively.

c) Ein Vorschlag mit formalen Richtlinien wird auf der Website publiziert, ist aber nicht verbindlich. Eine BA Arbeit umfasst in der Regel 45 Seiten (einschließlich Anhang).

We will publish a list for formal requirement at the website, but they are not  obligatory. A BA thesis normally covers around 45 pages (appendix included).

d) MA Arbeiten werden in Form eines wissenschaftlichen Artikels verfasst. Dieser sollte ca. 45 Seiten umfassen und sich formal an den Kriterien des Fachjournals orientieren, bei dem er anschließend eingereicht werden kann. Die Bewertung erfolgt unabhängig von einer eventuellen Publikation.

It is only possible to author a MA thesis in the form of a Journal article. In this case, the manuscript will cover 45 p. and has to be structured according to the publication guidelines of the targeted Journal. Assessment is independent from the publication.

e) We especially encourage Chinese students (regular and exchange) who want to dedicate their thesis to a topic from the wide range of Sustainability. The ‘Competence unit Sustainability in China’ at our professorship provides possibilities and contact with practitioners and academic colleagues from different parts of China.

f) Moreover, students who have visited a ‘Social Innovation I’ course, are also entitled to author an MA thesis based on action learning in partnership with a Social Impact Start-up (SIST). Authored in that form, the thesis will consist in 2 power point presen-tations and an extended work report, which reflects the conceptual, practical, and implementation–related work done for the SIST and his/ her organization. For that process, we will mediate a contact with a SIST, organize a 60-90 min Q&A session with her/ him and ensure regular contact and exchange possibilities. Results of this form of MA thesis will also be published within and benefit from the Social Impact Start-up Academy (SISTAC).

g) Requirements for the thesis formation

  • sufficient page margins (left 2.0 cm, right 2.0cm, top 2.5cm and bottom 2cm, respectively), correct line spacing (1.5-times) as well as a font of 12pt in font Arial/Calibri. In addition, the text should use full justification and auto-hyphenation should be activated.
  • The title page should contain the following information:

1.    the name of the professorship
2.    the topic of the seminar paper
3.    the submission deadline
4.    the name of the supervising lecturer
5.    Author’s information: first name, surname, address, telephone number, email and student number

  •  APA or Harvard citation styles are recommended.
  •  Declaration of authorship should be included after the reference list

 

Richtlinien zum Vefassen einer Action Learning Modul Masterarbeit

Basierend auf der Zusammenarbeit der WWF mit den BAYER Foundations und der Konzeption der Social Innovation Seminare (seit dem WS 2018/19) hat die Professur im Frühjahr 2020 das Konzept einer Action-Learning-Masterarbeit (ALM) entwickelt. Das pädagogische Ziel dabei ist es, Studierende primär der MA Spezialisierung ‚Entrepreneurship & Innovation‘ (auch offen für Masterstudierende der WFI mit anderen Vertiefungen) in Kooperation mit einem Social Impact Start-up (SIST) in einen Handlungszusammenhang zu involvieren, in dem Lernprozesse selbstgesteuert stattfinden. Die Masterarbeit wird dazu in die folgenden 4 Elemente aufteilt:

 

  1. Nach einer persönlichen Einführung der/des Studierenden durch den Betreuer beim SIST (Telefonats oder einer ZOOM Konferenz) stehen zunächst 3-4 Wochen für die intensive Auseinandersetzung und Prüfung des SIST Business Modells zur Verfügung. Danach trägt die/der Studierende selbst in einer ersten ca. 30-minütigen Powerpoint-Präsentation dem SIST sowie dem Betreuer einen Vorschlag vor, was er basierend auf dem im Studium erworbenen Wissen für den SIST zu tun gedenkt.
  2. In einem kurzen Theoriepapier (8-10 Seiten) skizziert der/die Studierende das zugrundliegende gesellschaftliche Problemfeld, in dem das SIST unterwegs ist, unter Rückgriff auf wissenschaftliche Journal-Literatur.
  3. Während der eigentlichen, fünfmonatigen Arbeitszeit am selbst entwickelten Konzept führt die/der Studierende ein detailliertes Projekttagebuch (‚Logbuch‘), in dem jede neu gewonnene Information und deren Konsequenz für den selbstgesteuerten Handlungszusammenhang dargelegt wird. Dies geschieht stets ‚in Echtzeit‘ – also auch unter Inkaufnahme möglicher Richtungsänderungen des Handlungs- und Planungsstranges bei entsprechender veränderter Informationslage. Das Projekttagebuch schließt mit einer mehrseitigen Reflexion des eigenen Lernprozesses – inklusive der Probleme, die dabei aufgetaucht sind und der Desiderate für die Gestaltung des Lernprozesses, die die/der Studierende daraus ableitet.
  4. Am Ende der Arbeiten zieht sich die/der Studierende auf die Position des externen Beraters zurück und übergibt das Ergebnis schrittweise an das SIST in einer finalen Powerpoint-Präsentation.

 

Die vier o. g. Elemente werden bei der Professur zusammen als gebundene Masterarbeit eingereicht und bewertet. Die Gesamtarbeitszeit an der ALM beläuft sich entsprechend der Prüfungsordnung auf ca. 900 Stunden (30 ECTS à 30 Stunden). Folgende Elemente begleiten dabei den ALM Prozess:

 

  1. Ein im zweiwöchigen Rhythmus stattfindendes Gruppengespräch (jour fix) mit dem Betreuenden (ALM-Chat) bietet den Studierenden Gelegenheit für Rückfragen, Austausch, wechselseitige Unterstützung und Reflexion des eigenen Fortschritts.
  2. Während der Arbeitsphase postet die/der Studierende jeweils monatlich einen Feed auf ihrem/seinem Linked-In Account, aus dem der Fortschritt transparent wird.

 

Writing an MA thesis at the professorship

The Master's thesis is an essential part of your MA program: it accounts for 30 ECTS (25% of your total credits). In addition, the title of the Master's thesis is explicitly published on your degree certificate and thus contributes to the attractiveness of your application. Finally, writing the MA thesis regularly takes up an entire semester at the end of your studies and should demonstrate your ability to independently examine and work on a theoretical or practical issue. Context and topic should therefore be chosen very carefully - considering your theoretical interests, but also your future professional ambitions.

 

Due to the research focus on entrepreneurship and innovation, sustainability management, sustainable products, value-based management in SMEs, practical wisdom, etc., the professorship regularly supervises many MA theses. Generally, we offer two different formats for this:

 

(a) An action-learning MA thesis (in cooperation with the Bayer Foundations).

We set up this special format primarily for ENTRE MA students who have already attended the compulsory seminar 'Social Innovation I' (but other disciplines are also admitted on request). It is aimed at business students who are very practically minded and want to address the above challenge, but also create tangible value for a partner in need (here: a social impact start-up entrepreneur from Africa). For more information on this format, please see the document ...

 

  1. a) A theoretical/conceptual MA thesis (based on high-level academic journal literature). This format is aimed at students who enjoy writing academic texts and want to contribute to academic knowledge building in a specific field: Among others, students who want to write a doctoral thesis in the future are addressed here. Recently, our faculty council decided to remove the minimum number of pages from the module description for the MA thesis. As a result of this decision and in order to provide students with a comprehensive qualification, we are asking MA students to write their thesis in the form of a journal article. The logic behind this requirement is that journal article writing is now compulsory for any academic qualification; yet many students still find this requirement a barrier to engaging with academic work. As a result, important and potentially fruitful research by MA students is not pub-lished, but rots in university drawers. In contrast, students who engage in this process can increase their academic qualifications beyond the MA degree as such; for example, they can significantly increase their acceptance as PhD students or for any kind of academic position in the future.
  2. The process requires MA students to target a specific journal for publication of their manuscript; the name of the journal must be mentioned on the first page of the submitted manuscript. Consequently, the formal requirements (e.g. number of pages, citation style, typography, etc.) of the MA thesis must also follow the guidelines of the respective journal. As a rule, students are free to choose the journal - they select those in which they find relevant articles on their topic. Realistically, however, they should generally not target journals that are ranked higher than C or B- in the VHB Journal Quality List IV: https://vhbonline.org/vhb4you/vhb-jourqual/vhb-jourqual-3/tabellen-zum-download .

However, writing the MA thesis in a journal format does not mean that MA students have to wait for their thesis to be accepted by the journal! At this stage, they are not yet PhD students! Rather, they submit their manuscript as described, it is assessed and the MA thesis process is complete. However, for very good papers, an additional internal review process is offered to prepare a final submission to the desired journal. Sceptics can be assured that MA theses have already been successfully placed in the addressed journal after such a procedure - which, of course, significantly increased the academic qualification of the author.

 

Formalien für schriftlich eingereichte wissenschafliche Arbeiten an der Professur