Journal "Religionspädagogische Beiträge" (contributions on religious education)

Religionspädagogische Beiträge (RpB) is the most important academic journal in the field of Catholic religious education in the German speaking world. Its aim is to provide a forum to all branches of academic religious education in which cause for thought and reflection on developments in religious education as well as information on research trends and results can be exchanged and discussed critically. From 2013 to2020, Prof. Dr. Ulrich Kropač (KU Eichstätt-Ingolstadt) and Prof. Dr. Georg Langenhorst (University of Augsburg) were joint editors of the journal.

 You can order the journal Religionspädagogische Beiträge at:

dkv-Buchservice
Preysingstraße 97
81667 Munich
Phone +49 089 48092-1245
buchservice(at)katecheten-verein.de
http://www.katecheten-verein.de/shop/

For the tables of content of all RpB issues since 2002 as well as for further information on the authors, please visit AKRK. On this site, we introduce the latest issues of RpB.

Booklet 83/2020

RpB 83/2020
© AKRK

Issues:

  • Religonspädagogik und RU:
    • Standpunkte
    • Perspektiven
    • Zukunftsaufgaben

To content

Booklet 82/2020

RpB 82/2020
© AKRK

Issues:

  • Bildungsraum kirchliche Jugendarbeit
  • Religiöse Bildung: Außenperspektiven
  • Digitalisierung und KI
  • Popular religiosity

To content

Booklet 81/2019

RpB 81/2019
© AKRK

Issues:

  • Religionspädagogik in Berlin
  • Firmung
  • AKRK-Tagung 2018
  • RU mit Konfessionslosen
  • Spiritualität

To content

Booklet 80/2019

RpB 80/2019
© AKRK

Issues:

  • RU und Katechese
  • Islamischer RU
  • Konfessionalität und RU
  • Religiösse Sprachbildung
  • Wertebildung

To content

Booklet 79/2018

RpB 79/2018
© AKRK

Issues:

  • Konfessionslosigkeit
  • Heterogenität
  • Begegnungslernen
  • Ideologiekritik und RU
  • Wissenschaftstheorie

To content

Booklet 78/208

RpB 78/2018
© AKRK

Issues:

  • Die Simpsons
  • Religiöse Kulträume
  • 40 Jahre Zielfelderplan
  • Lernwerkstätten an Universitäten

To content

Booklet 77/2017

RpB 77/2017
© AKRK

Issues:

  • Konfessionell-kooperativer RU
  • Hamburger Modell
  • AKRK-Kongress 2016
  • Religionspädagogische Krisensemantik
  • Holistic Religious Education

To content

Booklet 76/2017

RpB 76/2017
© AKRK

Issues:

  • Reformationsjubliäum
  • RU in der Berufsschule
  • Rationalität des Glaubens
  • Performatives Lernen
  • Religiöse Elementarbildung

To content

Booklet 75/2016

RpB 75/2016
© AKRK

Issues:

  • Bibeldidaktik
  • Jugendbibel
  • Enzyklika Laudato si´
  • Moscheekatechese
  • Digital Media

To content

Booklet 74/2016

RpB 74/2016
© AKRK

Issues:

  • Katholische Erwachsenenbildung
  • Schulpastoral / Schulseelsorge
  • Biografisches Lernen
  • Professionalisierung der RL-Bildung
  • Inklusion und Heterogenität

To content

Booklet 73/2015

RpB 73/2015
© AKRK

Issues:

  • Religiöse Stile
  • Kompetenzorientierung
  • Religiositätsbildung
  • Wunderdidaktik
  • Hattie-Studie

To content

Booklet 72/2015

RpB 72/2015
© AKRK

Issues:

  • Religionspädagogik konfessionell
  • Geschlechtersensibilität
  • Religion in der virtuellen Welt
  • Fokus Religionsunterricht
  • Erstkommunionkatechese

To content

Booklet 71/2014

RpB 71/2014
© AKRK

Issues:

  • 40 Jahre Synodenbeschluss
  • Inklusion
  • Beobachten oder bezeugen?
  • Öffentliche Religionspädagogik
  • Sinus-Studien

To content

Booklet 70/2013

RpB 70/2013
© AKRK

Issues:

  • Bildungsgerechtigkeit
  • Kinder- und Jugendtheologie
  • Christologiedidaktik
  • Entkonfessionalisierung und RU
  • Kirchenraumpädagogik

To content

Booklet 69/2013

RpB 69/2013
© AKRK

Issues:

  • Elementarpädagogik
  • Konstruktivismus
  • Religiöse Sprache
  • Security Ethic

To content